Praktiske oplysninger

Praktiske oplysninger
  • Aflevering og afhentning
    Goddag og farvel

    Når barnet kommer og går

    Når I kommer om morgenen, er det vigtigt, at I henvender jer til en voksen og siger, at I er kommet. Det er vigtigt at starte dagen med en god kontakt.

    Afhentning

    Da personalet har ansvaret for barnet, når det befinder sig i institutionen, skal vi vide det, hvis andre end forældrene henter barnet – så husk at indberette det på skærmen. 

    Sådan siger vi farvel

    Vi oplever klart, at det er vigtigt, og en del af være sammen som mennesker, at sige god dag og farvel på en god måde til hinanden, såvel børn som voksne, når barnet forlader institutionen.

  • Forsikring

    En del forældre tror, at deres barn er dækket af kommunens forsikring, hvis barnet kommer ud for en ulykke, mens det er i kommunens varetægt. Sådan har det været tidligere, men den ordning gælder ikke længere.

    Hvis barnet kommer ud for en ulykke, kan der kun ydes erstatning, hvis barnet er dækket af en privat ulykkesforsikring. Det er derfor vigtigt, at man som forælder selv sikrer sig, at ens barn er dækket.

    Tjek din ulykkesforsikring

    Mange børn er automatisk omfattet af forældrenes ulykkesforsikring, indtil de fylder to år. Derefter skal de typisk have deres egen dækning enten på forældrenes forsikring eller på en selvstændig børneulykkesforsikring.

    Slagelse Kommune opfordrer alle forældre til at tjekke deres børns forsikringsforhold – før skaden sker.

    Det kan blive dyrt senere

    En typisk forsikringssag handler om tandskader i forbindelse med fald eller sammenstød. Her står den offentlige skoletandpleje for den nødvendige behandling uden udgifter for forældrene, så længe barnet er under 18 år.

    - Problemet er, at der ofte er tale om midlertidig behandling ved Skoletandplejen, da den endelige behandling først kan ske, når barnet er fuldt udvokset. Til den tid er barnet ikke længere dækket af den offentlige tandpleje, og så skal man selv betale, hvis man ikke var forsikret, dengang skaden skete, forklarer Linda Grødahl Petersen.

    Reglerne for kommunernes ulykkesforsikringer blev ændret i 2011 som en konsekvens af en afgørelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

  • Fødselsdage

    I vuggestuen og børnehaven

    Fødselsdage vil blive fejret på barnets fødselsdag. Hvis dit barn har fødselsdag i en weekend, fejrer vi den om fredagen, efter nærmere aftale.

    Børnene vil være samlet i deres gruppe kl. ca. 9,15 hvor vi synger, lære og leger.
    Hvis barnet har noget med, som skal deles ud, kan det ske i sammenhæng med denne stund eller som dessert i forbindelse med spisningen. Eller det kan også deles ud til frugttid.

    I SFO’en:

    Bliver dagen markeret ved et opslag på opslagstavlen i gangen, flag på bordet og en fødselsdagssang.

  • Legetøj

    Kære forældre

    Som udgangspunkt ønsker vi ikke at børnene har legetøj med.

    Vi kan ikke påtage os ansvaret for bortkommet og ødelagt tøj, legetøj mv.

  • Lukkedage

    På helligdage, samt jule- og nytårsaftensdag er “Kirkeskoven” lukket. Herudover er institutionen lukket 5 hverdage om året.

    Lukkedagene bliver fastlagt hvert år og kommunen melder ud til forældrene inden den 1. december året forud.

    Er der brug for pasning på lukkedage arrangeres dette via tilmelding og på udvalgte institutioner i kommunen.

  • Påklædning

    Ud af huset

    • Når børnene skal på ture ud af huset er det vigtigt, at de (især i børnehaven) har en taske der er pakket hjemmefra med madpakke, drikkedunk m. vand og skiftetøj i nødvendigt omfang, som de selv kan bære.

    Gymnastik

    • Vuggestue - og børnehavebørnene laver gymnastik/leger i skolens gymnastiksal, SFO-børnene benytter gymnastiksalen, hallen eller boldbanen, hvor det er muligt.

    Sørg for at dit barn har skiftetøj med

    • strømper, undertøj, skiftebukser m.v. (kan opbevares i en taske i garderoben fra dag til dag). Børnene er ude at lege hver dag, derfor er det vigtigt at medbringe gummistøvler, regntøj og sutsko (især i vinterhalvåret).

     

  • Sygdom
    Når dit barn bliver syg

    Bliver dit barn sygt, skal institutionen have besked.

     

  • Tabulex

    Vi benytter Tabulex i Slagelse Kommune.

    Tabulex er et intra-system, hvor I selv skal trykke barnet kommet og gået. 

    Derudover benyttes Tabulex til billeder til jer forældre, beskeder og info og meget andet. 

    Det er vigtigt, at I husker at krydse jeres barn af, men det er lige så vigtigt, at I husker at sige goddag og farvel til en voksen - gerne en fra stuen. 

  • Tandpleje

    Nyt bookingsystem i tandplejen

    Den 11. marts 2015 får Slagelse Kommunale Tandpleje nyt online bookingsystem. Med bookingsystemet kan du nemt og hurtigt bestille og aflyse tider, læse beskeder fra os til dig som forælder og få adgang til dit barns tandjournal m.m.

    Hvad kan du med det nye bookingsystem?

    Med vores nye bookingsystem får du som forælder adgang til en lang række nye funktioner og vigtige informationer – lige hvor og når det passer dig. Du kan: 

    • Booke, flytte og aflyse tider til dit barn, til undersøgelse og behandling
    • Læse dit barns tandjournal
    • Se beskeder fra Tandplejen
    • Se og ændre i dit barns helbredsskema
    • Få påmindelser på mail og SMS

    OBS: Reguleringsklinikkerne er ikke en del af det nye bookingsystem endnu. Så hvis du skal booke, flytte eller aflyse dit barns tid på en af vores reguleringsklinikker, skal du stadig ringe til den reguleringsklinik dit barn er tilknyttet. 

    Hvordan gør du?

    Det eneste du skal bruge for at få adgang til systemet, er dit NemID. 

    Du logger på systemet via forsiden af vores hjemmeside.     

    Hvis dit barn ikke har adresse hos dig

    Systemet fungerer på den måde, at forældre der har samme adresse som deres barn automatisk har adgang til systemet. Forældre som ikke har samme adresse som deres barn, kan få de samme muligheder for at se deres barns journal og bestille tid via bookingsystemet, hvis den forælder som barnet har adresse hos, giver tilladelse til det. 

    Det gør de på den side der hedder ’Profil’, når de er logget ind i systemet. 

    Hvis du er plejeforælder til et barn

    Plejeforældre kan ikke logge på systemet med NemID. Så hvis du er plejeforælder til et barn, skal du stadig ringe til vores call-center for at booke tider m.m. 

    • Telefonnummer til call-centeret: 58 57 42 20 

    Tjek dine kontaktoplysninger

    Når tiden nærmer sig for undersøgelse eller behandling, og hvis vi har skrevet en besked til dig i systemet, vil du modtage en SMS og/eller en e-mail fra os. 

    Første gang du logger ind i systemet, er det derfor vigtigt at du tjekker, om vi har det rigtige telefonnummer og e-mail til dig. Hvis du ikke allerede har givet os dit telefonnummer eller din e-mail, vil vi venligst bede dig om at indtaste dem. 

    Når du er logget ind i systemet, kan du se hvilke kontaktoplysninger vi har på dig, på den side der hedder ’Profil’. 

    Spørgsmål?

    - Vi sidder klar til at besvare dem!

    Hvis du har nogen spørgsmål til systemet, så sidder vi klar til at hjælpe dig i vores call-center. Så tøv ikke med at ringe, hvis der er noget vi kan hjælpe dig med.

Siden er sidst opdateret 20. september 2018